*اساس و شالوده ی هردین را آموزه های پیامبر آن دین تشکیل می دهد به گونه ای که اگر نتوانیم سخن و رفتار پیامبری را نشان دهیم، به معنای محو دین او و بی اعتباری آن است.
اگر ندانیم پیامبر یک دین، در چه هزاره ای می زیسته، هیچ سخن و رفتاری را نمی توان با اطمینان به او نسبت داد. این، ضعفی بزرگ است که دامنگیر دین زرتشتی شده.
زرتشتی پژوه برجسته هاشم رضی می گوید:
«در باره شناخت درست زمان زرتشت نمی توان داوری درست و پابرجایی کرد. دانشمندان از روزگاران کهن تا امروز تاریخ هایی یاد کرده اند که اندازه میان آنها تا شش هزار سال اختلاف دارد.» (راهنمای دین زرتشتی، هاشم رضی، تهران، انتشارات فروهر، 1352 ش، ص 2)
از موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ سؤال می شود:
«چگونه می توان ثابت کرد که حضرت زرتشت در چه سالی متولد شده یا در چه سالی به پیامبری برگزیده شده است؟»
دکتر خورشیدیان هیچ مدرک تاریخی نشان نمی دهد. گزیده ی پاسخ او چنین است:
«... نخستین روز دقیق زایش هیچ پیامبری مشخص نیست... بین فرقه های مختلف مسیحی بین روز تولد حضرت مسیح(ع) پنج روز اختلاف است... در مورد روز تولد حضرت محمد(ص) هم اینچنین است. بین باور پیروان مذاهب شیعه و سنی، هفت روز اختلاف است...
در مورد تاریخ دقیق زایش حضرت زرتشت آن هم بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد وگرنه در بین پیروان اشوزرتشت اختلافی نیست و همه زرتشتیان جهان تاریخ تولد اشوزرتشت را روز ششم فروردین ماه 1768 سال پیش از میلاد می دانند و از دید ما و همه پیروان مذاهب، باور ما در مورد کیش خودمان مهم است و بس... مردم پیروان ادیان گوناگون نمی نشینند که ببینند دانشمندان مادی گرا در مورد باورهای آنها رأی یا تصمیم بگیرند...
محل زایش یا تاریخ تولد پیامبر چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ مهم پیامهای پیامبران [است].» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، اردشیر خورشیدیان، تهران، انتشارات فروهر، چاپ 2، ص 16 ـ 17)
جناب خورشیدیان!
پنج یا هفت روز کجا و شش هزار سال کجا! خیلی فرق است! چند روز اختلاف در تولد شخصی، مشکل ایجاد نمی کند اما کسی که نمی دانیم سه هزار سال پیش متولد شده یا نه هزار سال پیش، نمی توانیم هیچ سخن و هیچ تاریخی را به او با اطمینان خاطر نسبت بدهیم. پس دانستن تاریخ حیات یک پیامبر هرچند بصورت تقریبی خیلی اهمیت دارد. مشکل در زمانی حادتر می شود که آموزه ها چند هزار سال شفاهی منتقل شده باشد!
بحث از زمان تولد زرتشت بحثی تاریخی است نه اعتقادی و اینکه محقق، پیرو چه دینی است اهمیت ندارد. به فرض که بپذیریم آن تاریخی را که شما می گویید مورد قبول همه زرتشتیان جهان باشد و بپذیریم که باور خود زرتشتیان ملاک است، اما زرتشتیان نیز باید برای این باور خود که زرتشت در فلان تاریخ به دنیا آمده، دلیل داشته باشند.
لینک مرتبط:
هیچستان